.

Merkcommunicatie tot op de toiletdeur


Ik ben geen liefhebber van eten bij McDonalds. Maar als je kinderen hebt, zal je er zo nu en dan toch aan moeten geloven. McDonalds communiceert haar merk zo krachtig dat je als ouder wel extreem zeurbestendig moet zijn om deze fast-foodketen geheel te vermijden. En als zelfstandig communicatie-professional is het natuurlijk een mooie gelegenheid om te bekijken hoe McDonalds haar merk nu in de praktijk neerzet. Zodoende zat ik vorige week met een hamburger voor me in de plaatselijke vestiging. Gretig nam ik alle communicatie-uitingen waar, ik zag de menulijst boven de counter, ik las de placemat van begin tot eind en alle andere boodschappen die Mc wilde uitdragen. Tot en met het zakje van het Happy-Meal-speeltje, waarop in 25 talen (inclusief Eesti en Hrvati) staat aangegeven dat het speeltje vanwege de batterijen bij het chemisch afval thuishoort en ook dat je het plastic zakje niet aan kinderen onder de drie mag geven, omdat het ongeschikt is voor consumptie.
Kortom, een grondige communicatie en ook met het uitdragen van het merk was niets mis. Het bekende m-logo was zeer zichtbaar, op het gebouw zelf, op de placemats, de bekers, de petjes van het personeel, kortom overal, tot op de deur die naar de toiletten leidt.
Dat laatste viel ook mijn achtjarige dochter op, toen die na het nuttigen van een grote cola even moest. Zij keek aandachtig naar de toiletdeur, waarop het woord 'toiletten' stond met daaronder het bekende logo. Vervolgens sprak zij een Mc-medewerker aan, die even verderop een tafeltje stond schoon te maken. Wijzend op de toiletdeur vroeg zij met een onschuldig gezicht: "Waar zijn de vrouwentoiletten? Dit zijn de mannen-toiletten, want daar staat 'toiletten-m'." De medewerker keek naar de deur alsof hij die voor het eerst zag. Je kon aan zijn gezicht zien dat hij in zijn gedachten razendsnel alle standaard-antwoorden afzocht die hij op de hamburger-academie had geleerd, maar zo gauw niets passends kon vinden. Voordat de stilte echt pijnlijk begon te worden, loste mijn dochter het probleem voor hem op: "Ah, maar de m staat ook voor meisjes!" En ze huppelde naar de toiletdeur, de medewerker verbijsterd achterlatend.

Strak doorgevoerde merkcommunicatie kan soms voor onverwachte problemen zorgen.

Overzicht
.

Tekst: (c) Otto Cox 2001


Wilt u reageren? Uw reactie

privacy

Overzicht