![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||
. |
Investeren in communicatieCommunicatie bij beleidsvorming
|
![]() |
||||||||||||
. |
Meer informatie:
De teksten op deze pagina zijn afkomstig uit het rapport van het derde deelonderzoek van het project 'communicatie bij beleidsvorming'. Dit CBB-project is bedoeld om leerervaringen op het gebied van de communicatie met externe betrokkenen bij de beleidsvorming van het Ministerie van LNV te benoemen en overdraagbaar te maken. Dit derde deelonderzoek is een bundeling van evaluaties van drie reeds afgesloten beleidstrajecten. Dit zijn:
De drie beleidstrajecten zijn geanalyseerd op een aantal communicatieve aspecten, zoals: Wat zijn kenmerkende gebeurtenissen geweest bij de communicatie rond de beleidsvorming? Welke werkwijzen zijn gekozen en op welke gronden? Wie bepaalde welke actoren aan de beleidstrajecten deelnamen? Wat is de invloed geweest van actoren op de probleemdefinitie?
Per beleidstraject is eerst deskresearch gedaan aan de hand van evaluatierapporten, beleidsstukken en dergelijke. Daarnaast is er algemene literatuur gebruikt over beleidsvorming en over het Ministerie van LNV. Uiteraard is er gebruik gemaakt van de deelrapporten van de twee andere CBB-deelonderzoeken. Vervolgens zijn er zowel persoonlijke als telefonische interviews gehouden met betrokkenen. Daarbij ging het er niet om een representatief beeld te krijgen van het oordeel of het draagvlak voor het traject. Juist de combinatie van heel uiteenlopende meningen kan waardevolle leerpunten leveren.
Een zeer essentieel onderdeel van elk beleidstraject is de keuze van een werkwijze. Dit is maatwerk, er zijn helaas geen standaardrecepten. Het is zaak een weloverwogen keuze te maken voor een werkwijze ten aanzien van de communicatie en daarbij over een ruime hoeveelheid mogelijkheden te beschikken. Rolkeuzen en communicatiemodellen kunnen daar handvatten voor bieden.
Deze zes vragen zijn een hulpmiddel, er kunnen voor een beleidstraject uiteraard ook andere vragen of punten een rol spelen. Het is in elk geval belangrijk om communicatief veel te investeren in het begin van het beleidstraject.
Voor het verloop van het beleidstraject is het noodzakelijk een goede analyse te maken van de actoren en vervolgens bewust te kiezen voor het al dan niet betrekken van bepaalde actoren bij het beleidstraject.
Communicatie met de achterban van externe actoren plaatst de overheid voor een dilemma. Het is natuurlijk in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de vertegenwoordigers en hun organisaties zelf. Maar tegelijkertijd is het voor het verloop van het beleidstraject te belangrijk om te veronachtzamen. Indien nodig kan de overheid zelf een rol gaan spelen in de communicatie met de achterban van de actoren.
![]() ![]() terug naar overzicht evaluatie-onderzoeken |
|