. |
Doelgericht communiceren
“De doelgroep,” zei Edward tegen zijn medewerkers, “is daar.” En hij wees
ergens vaag in de verte. “Nog niet te bereiken met onze middelen, maar dat
verandert nog wel. Overwegend welstandsklasse A, opleiding heel behoorlijk.
Maar let op: ze zijn trots. Het zal moeite kosten ze te overtuigen.”
“Het doel,” vervolgde Edward, “is hen te overtuigen een stapje terug te doen.”
“Liefst meerdere stapjes,” voegde hij er glimlachend aan toe.
“Van de boodschap hebben jullie meerdere exemplaren in je kokers. En de
middelen om de boodschap te verzenden heb je bij de hand.” Edward
monsterde zijn mannen. “Maar let op. De organisatie is belangrijk. Zonder
goede organisatie zullen we het doel niet bereiken.”
“Dus niet je boodschappen als een schot hagel afvuren in de hoop dat je wat
raakt. Nee, gericht versturen, dat is het devies. En jullie weten,” Edward kwam
nu goed op dreef, “Herhaling is de kracht van de communicatie. Het is niet
genoeg als je iemand van de doelgroep éénmaal bereikt. Driemaal is wel het
minimum, vijfmaal is beter.”
“En tenslotte,” vervolgde Edward, “is de timing belangrijk. We moeten
wachten tot de doelgroep maximaal open staat voor onze boodschap. Dus
geen boodschappen versturen als de doelgroep onbereikbaar is. Oké, dat is
het. Mannen, aan de slag.”
Edwards communicatiestrategie was een groot succes. Philip, de trotse
franse leider, raakte er al spoedig van overtuigd dat het beter was om vele
stappen terug te doen. Veel van zijn ridders volgden het voorbeeld van de
franse koning. De engelse boogschutters wisten, vanuit hun goed voorbereide
posities, hun boodschappen bijzonder doelgericht op de franse ridders over te
brengen.
Door een misverstand is dit communicatie-evenement de geschiedenis
ingegaan als de slag bij Crécy. Het duurde meer dan 100 jaar voordat de
Fransen de Engelsen ervan wisten te overtuigen Frankrijk weer te verlaten.
|
|