.

Doelgericht communiceren



“De doelgroep,” zei Edward tegen zijn medewerkers, “is daar.” En hij wees ergens vaag in de verte. “Nog niet te bereiken met onze middelen, maar dat verandert nog wel. Overwegend welstandsklasse A, opleiding heel behoorlijk. Maar let op: ze zijn trots. Het zal moeite kosten ze te overtuigen.” “Het doel,” vervolgde Edward, “is hen te overtuigen een stapje terug te doen.” “Liefst meerdere stapjes,” voegde hij er glimlachend aan toe.
“Van de boodschap hebben jullie meerdere exemplaren in je kokers. En de middelen om de boodschap te verzenden heb je bij de hand.” Edward monsterde zijn mannen. “Maar let op. De organisatie is belangrijk. Zonder goede organisatie zullen we het doel niet bereiken.”
“Dus niet je boodschappen als een schot hagel afvuren in de hoop dat je wat raakt. Nee, gericht versturen, dat is het devies. En jullie weten,” Edward kwam nu goed op dreef, “Herhaling is de kracht van de communicatie. Het is niet genoeg als je iemand van de doelgroep éénmaal bereikt. Driemaal is wel het minimum, vijfmaal is beter.”
“En tenslotte,” vervolgde Edward, “is de timing belangrijk. We moeten wachten tot de doelgroep maximaal open staat voor onze boodschap. Dus geen boodschappen versturen als de doelgroep onbereikbaar is. Oké, dat is het. Mannen, aan de slag.”
Edwards communicatiestrategie was een groot succes. Philip, de trotse franse leider, raakte er al spoedig van overtuigd dat het beter was om vele stappen terug te doen. Veel van zijn ridders volgden het voorbeeld van de franse koning. De engelse boogschutters wisten, vanuit hun goed voorbereide posities, hun boodschappen bijzonder doelgericht op de franse ridders over te brengen.

Door een misverstand is dit communicatie-evenement de geschiedenis ingegaan als de slag bij Crécy. Het duurde meer dan 100 jaar voordat de Fransen de Engelsen ervan wisten te overtuigen Frankrijk weer te verlaten.

Overzicht
.

Tekst: (c) Otto Cox 2003


Wilt u reageren? Uw reactie

privacy

Overzicht