.

Beschrijving methoden

Nul- en 1-meting

Kwantitatief onderzoek naar kennis, houding en/of gedrag bij de doelgroep op twee momenten: voor en na de campagne of interventie. Op beide momenten worden dezelfde vragen gesteld. Bij de 1-meting kunnen die vragen worden aangevuld met vragen over de campagne (bijvoorbeeld of men zich spotjes herinnert). Eventueel is het mogelijk meer nametingen te doen (2-meting etc), dit komt echter weinig voor.
Karakterisering: Product - beschrijvend - dynamisch - incidenteel - kwantitatief - doelgroep - complex.
Voordelen: veranderingen in kennis, houding en gedrag goed te constateren, representatief beeld.
Nadelen: onzeker of geconstateerde veranderingen kunnen worden toegeschreven aan de communicatie-campagne, niet na te gaan of een andere campagne beter zou hebben gewerkt, omvangrijk en duur.
© Copyright wijzer 2000




vervolg

.

Tracking

Regelmatig uitgevoerd kwantitatief onderzoek onder de doelgroep (bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks). Wordt zowel gebruikt voor het volgen van kennis, houding en gedrag als voor mediagebruik door de doelgroep.
Karakterisering: product - beschrijvend - dynamisch - continue - kwantitatief -doelgroep - complex.
Voordelen: bijsturen van communicatie-activiteiten is mogelijk (bijvoorbeeld in mediakeuze), levert gegevens over bereik en waardering van campagnes.
Nadelen: omvangrijk, goede analyse nodig, onzeker of effecten door communicatie worden veroorzaakt.
Verwijzing naar artikel:




vervolg

vervolg
.

Overzicht uitgevoerde activiteiten

Maken van een overzicht van daadwerkelijk uitgevoerde (communicatie)activiteiten, artikelen/aandacht in media etc.
Karakterisering: proces - beschrijvend - statisch - incidenteel - kwalitatief - media - eenvoudig.
Een dergelijk voor de hand liggend overzicht wordt veel minder vaak gemaakt dan je zou denken. Dat geldt al helemaal voor situaties waarin meerdere organisaties of afdelingen activiteiten ondernemen. De gegevens worden zelden systematisch vastgelegd, zodat het achteraf vaak erg moeilijk is te achterhalen wat er nu eigenlijk is gebeurd.
Het is nodig vooraf afspraken te maken over het vastleggen van deze gegevens.
Voordelen: inzicht in de uitvoering van het communicatieplan, hulp voor planning en coördinatie van activiteiten (bijsturen), kan gekoppeld worden aan het vragen naar ervaringen met de activiteiten.
Nadelen: geen (of minimaal) zicht op het effect van activiteiten bij de doelgroep (een bekende valkuil bij evaluaties: een campagne is geslaagd als er veel media-aandacht is geweest); het kan lastig zijn gegevens te krijgen van activiteiten van andere afdelingen of organisaties.




vervolg

vervolg
.

Registratie van reacties van de doelgroep

Systematisch registreren van reacties, bijvoorbeeld vragen op bijeenkomsten, vragen aan infolijnen of via websites, bestellingen van materiaal, etc.
Karakterisering: product - beschrijvend - statisch - continue - kwalitatief - doelgroep - eenvoudig.
Voordelen: een potentieel rijke bron aan informatie, die veel te weinig wordt benut. Met relatief geringe inzet en aandacht zijn veel nuttige gegevens te verzamelen, zowel voor de bijsturing van campagnes als voor evaluatie achteraf.
Nadelen: het kan lastig zijn medewerkers (bijvoorbeeld van een telefonische infolijn) aan te zetten tot systematisch registreren; de reacties van degenen die reageren zijn doorgaans niet representatief voor de totale doelgroep.

Een interessante en creatieve variatie op deze methode is het opzetten van een (eenvoudige) prijsvraag.




vervolg

vervolg
.

Klankbordgroep of gebruikerspanel

Karakterisering: proces - beoordelend - dynamisch - continue of incidenteel - kwalitatief - doelgroep of intermediair - eenvoudig.
Voordelen: geeft informatie over het oordeel van de doelgroep over de campagne, relatief eenvoudig te realiseren, diepgang mogelijk.
Nadelen: Beperkt representatief, na verloop van tijd treedt een leereffect op, waardoor het panel anders gaat oordelen dan de totale doelgroep.
© Copyright wijzer 2000









vervolg

vervolg
.

Overleg met medewerkers eigen organisatie

Karakterisering: proces - beoordelend - dynamisch - continue of incidenteel - kwalitatief - intern - eenvoudig.
Belangrijk is een veilige sfeer te creëren, waardoor het mogelijk is fouten te bespreken en kritiek te uiten.
De waarde van het overleg wordt aanzienlijk vergroot als er ook medewerkers bij betrokken zijn die bij de uitvoering "in het veld" betrokken zijn (inleiders, telefonisten etc).








vervolg

vervolg
.

Registratie van effecten

Hierbij gaat het vooral om het registreren van gedragseffecten die vaak al in ander verband worden geregistreerd. Bijvoorbeeld aantallen verkeersovertredingen, uitstoot van ammoniak, energiegebruik etc.
Karakterisering: product - beschrijvend - statisch of dynamisch - incidenteel of continue - kwantitatief - doelgroep - meestal eenvoudig.
Voordelen: vaak mogelijk om bestaande gegevens of onderzoeken te benutten, geeft indicatie van effecten.
Nadelen: soms lastig om goede indicatoren te vinden, gegevens zeggen weinig over bijdrage communicatie aan verandering.








vervolg

vervolg
.

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek wordt relatief weinig gebruikt bij evaluaties. Kan zowel bij onderzoek onder de doelgroep worden toegepast als bijvoorbeeld bij onderzoek naar de rol van intermediairen.
Karakterisering:proces - beoordelend - statisch en dynamisch - incidenteel - kwalitatief - doelgroep en intermediairen - complex.
Voordelen: diepgang mogelijk, goed oordeel en aanbevelingen voor verbetering
Nadelen: geeft geen representatief beeld van effecten, relatief duur en omvangrijk.








vervolg

vervolg
.

Bestaande rapportages

Afdelingen en organisaties geven vaak in jaarverslagen en rapporten gegevens over activiteiten en de mening van de organisatie over ontwikkelingen en plannen.
Karakterisering: proces - beschrijvend - statisch - incidenteel - kwalitatief - intermediairen en intern - eenvoudig.







---


vervolg

vervolg